De belangrijkste vraag tegenwoordig

We leven in een tijdperk met ongekende kansen voor (digitale) innovatie. De technologie is tegenwoordig nauwelijks nog een beperking.

De realiteit is dat veel innovatie initiatieven falen.

Wat is de reden hiervoor?

Er zijn natuurlijk vele redenen te noemen maar in essentie komt het neer op 1 ding: We bouwen iets dat klanten niet willen.

Waarom gebeurt dit?

Ik denk dat dit in belangrijke mate komt doordat (te) veel projecten worden gestart “vanuit de technologie”. Er wordt veel aandacht besteed aan het technisch risico: Kunnen we het product wel maken? Kunnen we de technologie werkend krijgen?

Wat we kunnen leren van de Lean Startup filosofie, is dat het – naast technisch risico – belangrijk is om ook te kijken naar marktrisico. Willen klanten het wel kopen of gebruiken, wat vinden klanten echt belangrijk en gaan we er geld mee verdienen? Dit soort vragen hebben grote impact op het succes maar krijgen te weinig aandacht.

Als je succesvol wil innoveren (en verspilling van tijd en geld wil voorkomen) kan je maar beter zo snel mogelijk aandacht geven aan het marktrisico.

De belangrijkst vraag tegenwoordig is dan ook niet:

“Kunnen we het doen?”

Maar,

“”Moeten we het doen?”

Succesvol innoveren begint met de juiste mindset, skills en tools!

Dit is wat ik denk. Wat denk jij?

Wil je deze blog delen? Dat waardeer ik en alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Edwin van Meggelen

=============================================

Over Edwin van Meggelen

Ondernemer, accelerator, coach en consultant. Ik ben oprichter van Vamecon, een consultancy gericht op innovatie en digitale transformatie.

We helpen bedrijven om te vernieuwen – “the startup way”. Hiermee:

* Versnel je innovatie en transformatie;

* Creëer je een ondernemende, innovatieve mindset en cultuur;

* Vergroot je de agile “can-do” capaciteiten van teams;

* Geef je richting aan groei en creëer je nieuwe producten, diensten en business modellen.

=============================================