Love the problem not the solution

Organisaties stoppen veel geld – inclusief tijd en energie van medewerkers – in de uitdaging van innovatie. En ze proberen – uiteraard – alles zo efficiënt mogelijk te doen. Veel van deze inspanningen zijn echter gebaseerd op verkeerde uitgangspunten.

Innovatie wordt vaak gezien als een “op goed geluk” missie. Als we geloven dat innovatie chaotisch en imperfect is, dan zullen de uitkomsten dat ook zijn. En dat is wat veel organisaties doen: ze hebben innovatie processen die weliswaar zeer efficiënt zijn maar middelmatigheid opleveren.

Daar hoeven we geen genoegen mee te nemen. Het begint allemaal met een andere manier van denken, die ons helpt om te begrijpen waarom klanten over gaan op nieuwe producten.

Je klanten zijn niet geïnteresseerd in je oplossing maar in hun doelen. Identificeer de problemen die in de weg staan van hun doelen en je identificeert de juiste oplossing om te bouwen.

Als je dit als uitgangspunt neemt, dan is je strategie niet langer afhankelijk van “op goed geluk”. In feite kan je dan beginnen het creëren van de oplossingen die klanten echt willen. Je kijkt op een andere manier naar je klanten of gebruikers.

Succesvol innoveren begint met de juiste mindset, skills en tools!

Dit is wat ik denk. Wat denk jij?

Wil je deze blog delen? Dat waardeer ik en alvast bedankt!