Value Proposition Design Workshop

Hoe creëer je producten en diensten die klanten willen? Aan de slag met…..

Value Proposition Design


Heb je een idee voor een nieuwe dienst of product? Heb je een nieuwe technologie of software pakket en wil je je aanbod beter toespitsen op klantbehoeften? Wil je je bestaande product of dienst verbeteren? We helpen je om producten en diensten te creëren die klanten willen – met behulp van Value Proposition Design.

Value Proposition Design is een nieuwe methode die je helpt om te ontwerpen, testen en leveren wat klanten (of eindgebruikers) echt willen. Met behulp van de ‘Value Proposition Canvas’ maak je waardeproposities zichtbaar, tastbaar en testbaar, waardoor het gemakkelijker wordt ze te bespreken, te managen én door te ontwikkelen.

Value Proposition Design helpt je om te focussen op de problemen, voordelen en ‘product features’ die er echt toe doen voor je klanten. Dit helpt om de juiste prioriteiten te stellen en voorkomt verspilling van tijd en geld aan dingen die toch niet werken. Hierdoor vergroot je de kans op succes aanzienlijk.

Waarom Value Proposition Design?


Value Proposition Design helpt jou en je team om …..

  • …. te focussen op de klant en in te leven in de klant
  • …. informatie op een makkelijke en visuele manier te te ordenen
  • …. helder te maken welk probleem je oplost voor de klant
  • …. betere discussies te voeren in je team over de invulling van ideeën
  • ….. op een gestructureerde manier samen te werken aan nieuwe ideeën en concepten
  • …. nieuwe mogelijkheden te zien voor je huidige product / dienst / oplossing
  • …. prioriteiten te bepalen voor wat te bouwen / ontwikkelen / verbeteren
  • …. de kans op succes van je project / initiatief aanzienlijk te vergroten

Value Proposition Design helpt je om je propositie perfect af te stemmen op de behoeften van de klant.

Hoe werkt Value Proposition Design?


Dit is ‘in een notendop’ hoe Value Proposition Design werkt, op basis van de Value Proposition Canvas:

  1. Schets het Klantprofiel – Wie zijn je klanten / gebruikers? Wat zijn hun ‘jobs to be done’, welke pijnpunten ondervinden ze hierbij en welke voordelen zoeken ze?
  2. Bepaal Prioriteiten – wat vinden je klanten nu echt belangrijk? Wat willen ze zo snel mogelijk opgelost hebben?
  3. Schets het Waarde profiel –  Wat zijn je diensten / producten? Welke voordelen creëer je met je oplossing en welke pijnpunten los je op?
  4. Bepaal de ‘Probleem – Oplossing Fit’ – Hoe sluiten je producten / diensten aan op de klantbehoeften? Waar zitten de gaten?
  5. Stel de Aannames vast – Welke ‘kritische’ aannames moeten gevalideerd worden bij klanten / eindgebruikers?
  6. Bepaal je Validatie aanpak – Wat wil je leren en hoe ga je feedback verzamelen van klanten / eindgebruikers?

Anders dan wat vaak gedacht wordt, hoeft waarde propositie ontwerp niet altijd te beginnen met de klant. Je kan bijvoorbeeld ook starten met een technologie of software oplossing die je al in bezit hebt en hiervoor een waarde propositie ontwerpen. Het is wel zo dat een goede waarde propositie altijd eindigt met de klant, dat wil zeggen inspeelt op die jobs, pijnpunten en voordelen die belangrijk zijn voor de klant.

Wil je aan de slag met Value Proposition Design? Kijk dan hieronder bij ons workshop aanbod.

Value Proposition Design maakt de waarde die je levert zichtbaar, tastbaar en testbaar

Value Proposition Design – de methode


De methode & het Value Proposition Canvas die we hanteren in de workshop is gebaseerd op het boek Value Proposition Design van Alex Osterwalder. Alex Osterwalder is (mede) auteur van de wereldwijde bestseller “Business Model Generation” en bedenker van het Business Model Canvas. De methode is ontwikkeld om startups, ondernemingen en overheidsorganisaties te helpen bij het ontwerpen, testen en implementeren van nieuwe diensten of producten.

Value Proposition Design Workshop


We organiseren een workshop met jou en je team, waarin we aan de slag gaan om een sterke waarde propositie te ontwerpen. Aan de hand van de ‘Value Proposition Canvas’ brengen we op een visuele en gestructureerde manier in kaart wat je klanten of eindgebruikers willen of nodig hebben en hoe je hier op inspeelt met je producten / diensten.

In deze workshop:

  • Leer je hoe Value Proposition Design werkt.
  • Maken jij en je team een waarde propositie voor je eigen idee, product of dienst.
  • Breng je in kaart welke problemen je oplost en welke voordelen creëert met je product of dienst.
  • Ontdek je waar verbeteringen mogelijk zijn in je huidige aanbod.
  • Stel je vast welke ‘kritische’ aannames gevalideerd moeten worden.
  • Leer je hoe je aannames te valideren en feedback te verzamelen bij klanten / eindgebruikers.

Indien je meer wilt weten of een workshop wilt aanvragen, vul dan het aanvraagformulier hieronder in.

Informatie aanvragen


Wil je meer informatie over Value Proposition Design? Wil je een Value Proposition Design workshop met jou en je team? Neem dan nu contact op!