Echte innovatie begint met ‘anders kijken’

Innovatie is een van de belangrijkste uitdagingen voor organisaties en ondernemers. Echte innovatie – een nieuw product of dienst ontwikkelen – is cruciaal om te groeien, de concurrentie voor te blijven en om te overleven in het tijdperk van ‘disruption’. Wat ik zie in de praktijk is dat veel managers en medewerkers het lastig vinden om te starten met innoveren. Wat velen bezig houdt is: Hoe vindt je nieuwe, frisse innovatieve ideeën en hoe zet je deze om in succesvolle innovaties?

Uit ervaring weet ik dat innoveren inderdaad lastig kan zijn, want innoveren = veranderen, maar starten met innoveren zou dit helemaal niet moeten zijn.

Als het gaat om innovatie dan geloof ik niet in dikke plannen, uitvoerige analyses of marktonderzoeken etc. Wat je nodig hebt, is om anders te leren kijken naar je eigen business en hoe je de dingen nu doet. Zo ga je nieuwe mogelijkheden zien.

Het gaat erom dat je bereid bent om de juiste soort vragen te stellen, die je helpen om anders te kijken naar elk onderdeel van je business – van je waarde propositie tot je producten en diensten, van je ideale klant tot nieuwe partners, van je sterke punten tot je struikelblokken, van wat te behouden tot waarmee te stoppen.

Anders dan vaak wordt gedacht, hoeft innoveren niet altijd te starten met de klant. Je kan ook starten met bijvoorbeeld een technologie of expertise die je bezit, je huidige business model of business modellen uit andere sectoren etc. Het is wel zo dat je altijd moet ‘eindigen’ met de klant. Daarmee bedoel ik, dat je altijd een oplossing biedt voor significante problemen, uitdagingen en pijnpunten van de klant.

Dit zijn enkele vragen die je mogelijk kunnen helpen om te starten met innoveren.

  • Kunnen we een innovatief business model uit een andere sector of industrie kopiëren?
  • Kunnen we waarde creëren op basis van een nieuwe technologie of technologische ontwikkeling?
  • Kunnen we nieuwe technologie gebruiken om onze branche te veranderen?
  • Kunnen we een waarde propositie creëren die niet gekopieerd kan worden door concurrenten?
  • Kunnen we onze huidige producten aanpassen voor een nieuw klantsegment?
  • Kunnen we een nieuwe waarde propositie ontwikkelen op basis van nieuwe partnerships?
  • Kunnen we verder bouwen op onze huidige middelen, infrastructuur, kennis en klanten?
  • Kunnen we onze kosten en daarmee onze prijzen significant verlagen?
  • Kunnen we van ons product een dienst maken (of andersom)?
  • Kunnen we een standaard product creëren?
  • Kunnen we (ook) inspelen op emotionele of sociale voordelen voor onze klanten?
  • Kunnen we het proces van kopen en gebruiken van ons product makkelijker maken (en zo nieuwe gebruikers winnen)?
  • Kunnen we ons product makkelijker maken door features en functies te verwijderen?
  • Kunnen we ons product inzetten voor nieuwe, niet voorziene toepassingen?
  • Kunnen we nieuwe voordelen creëren voor een bepaald klantsegment?
  • Kunnen we een compleet nieuwe product of dienst bedenken?
  • Kunnen we nieuwe pijnpunten oplossen voor een bepaald klantsegment?
  • Kunnen we een oplossing bieden zodat klanten bepaalde taken en uitdagingen beter kunnen realiseren?
  • Kunnen we een oplossing bieden voor nieuwe, nog niet opgeloste klant-pijnpunten?

Er zijn ongetwijfeld nog veel meer vragen denkbaar. Waar het om gaat is dat jij en je team uitvinden wat voor jullie de belangrijke vragen zijn, die je helpen om nieuwe mogelijkheden te zien.

Morgen aan de slag met echte innovatie? Dit zijn enkele tips

Jij en je team willen natuurlijk het liefst morgen al aan de slag met innoveren, maar hoe pak je dat nu aan? Dit zijn enkele tips:

  • Volg een gestructureerde, klantgerichte en experimentele aanpak voor innovatie zoals Lean Startup. Lean Startup helpt je om je ideeën snel en rigoureus te testen, te leren wat klanten willen en te focussen op de ideeën met de meeste kans van slagen.
  • Stap in de schoenen van de klant. Maak gebruik van visuele en design technieken zoals Value Proposition Design om in kaart te brengen wat echt belangrijk is voor je klanten en de diensten en producten te ontwikkelen die ze echt willen.
  • Wordt niet verliefd op je eerste idee, maar blijf denken in alternatieven en test je ideeën uit tot je het beste idee gevonden hebt.
  • Kies voor een team aanpak. Maak gebruik van de kennis die bij de mensen binnen je organisatie of onderneming aanwezig is. Meerdere perspectieven zorgen voor betere ideeën.
  • Houd het simpel. Veel consultants en adviseurs maken dingen onnodig complex. Ik geloof dat dingen simpel houden het beste werkt. Klanten willen simpele producten. Mensen werken op hun best als je het simpel houdt.

Vond je dit artikel interessant of nuttig? Deel het dan!

Heb je een vraag, opmerking of feedback? Laat het dan weten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *