Innoveren moet je gewoon doen

Welke organisatie wil er tegenwoordig niet innovatief zijn? Innovatie is een strategische noodzaak geworden – innovatie is nodig om succesvol te zijn en om te overleven in een digitale wereld. Wat ik zie in de praktijk is dat veel leiders en managers het lastig vinden om te innoveren.

Waarom innoveren (niet) lastig is

Dit is wat ik vaak hoor zeggen:

  • “We hebben vele ideeën, maar hoe kunnen we beslissen waar we ons op gaan richten?”
  • “We hebben een fantastisch plan, maar dit kost tijd en geld om te implementeren. Hoe voorkomen we dat het mislukt?”
  • “Iedereen is enthousiast over een nieuw idee, maar welke stappen moeten we nu zetten?”
  • “We verspillen tijd en geld met producten die niet inspelen op echte klantbehoeften. Hoe kunnen we meer klantgericht innoveren?”
  • “Hoe kunnen we mensen betrekken bij innovatie en de samenwerking stimuleren?”
  • “Klant feedback komt vaak te laat en tegen hoge kosten. Hoe zetten we een proces op waarin we continu feedback verzamelen en leren van klanten?”

Uit ervaring weet ik dat innoveren inderdaad lastig kan zijn, want innoveren = veranderen. Maar innoveren is minder moeilijk dan veel mensen denken. Er zijn vaak genoeg goede ideeën binnen organisaties. Veel goede ideeën worden echter nooit uitgevoerd omdat we niet weten hoe we ze kunnen uitvoeren. We besteden teveel tijd aan analyseren, discussiëren, plannen, of excuses maken om niet te starten.

De belangrijkste vraag

We leven in een tijdperk met ongekende kansen voor innovatie. De technologie is tegenwoordig nauwelijks nog een beperking. Door Internet, Cloud en Open Source software is het makkelijker en goedkoper dan ooit om nieuwe producten en diensten te creëren. Hierdoor is de verleiding groot om snel te starten met bouwen van oplossingen of nieuwe technologie te implementeren, zonder dat het helder is wat het gaat opleveren of dat klanten het echt willen. Dit is een belangrijke reden waarom veel initiatieven falen. De belangrijkste vraag tegenwoordig is daarom dan ook niet “kunnen we het doen?” maar “moeten we het doen?”.

Het hoeft gelukkig niet veel tijd, geld of menskracht te kosten om deze vraag te beantwoorden.

Wat succesvolle innovators doen

Het goed nieuws is dat er een beproefde manier van werken is, die al wordt toegepast door vele organisaties die succesvol zijn in innovatie. Succesvolle innovators besteden niet veel tijd aan het maken van plannen of het verbeteren van hun eerste Idee of Plan. Wat ze doen is hun ‘Big’ Idee of plan opbreken in ‘aannames’ die ze zo snel mogelijk gaan testen bij de doelgroep. Ideeën worden dus uitgevoerd door ze te testen, prototypes te maken en te experimenteren. Deze manier van werken zorgt ervoor dat je als team snel in de ‘doen modus’ komt. Dus geen eindeloze discussies maar: testbare hypotheses maken, experimenten opzetten en feedback verzamelen en leren van klanten. Op basis van nieuwe inzichten verbeter je het idee, tot dat je het ‘plan dat werkt’ hebt gevonden.

Vond je dit artikel interessant of nuttig? Deel het dan!

Heb je een vraag, opmerking of feedback? Laat het dan weten!